Kærlighed koster ikke noget + en opskrift på fløjlsblødt rosenbrød i hjerteform

Hver dag øver jeg mig på at møde verden med positivt sind og smilende øjne (for vi kender alle sammen de der smil, men hvor øjnene ikke viser, at man mener det), også på de dage hvor ting går den modsatte vej, af hvad man ønsker. Der er ikke hver dag at det lykkedes, men jeg tror på, at verden bliver et meget bedre sted, når man i det mindste prøver at gøre sit for det ♥

http://hejmagi.blogspot.com - @juliemakes - Rosenbrød som da jeg var barn

I dag har jeg afleveret min arbejdscomputer, telefon og adgangskort tilbage til det der indtil nu, var min arbejdsplads. Sagen er nemlig den, at mit arbejde gjorde mig syg. Lige nu, har jeg ikke så meget at fortælle om det, for det er stadig ret vemodigt for mig. Jeg er sikker på det bliver godt og at det er det rigtige, men lige nu er jeg lidt sårbar. Det er utroligt hvordan ens arbejde bliver en del af ens identitet, ikke?
Så jeg vælger bare at pøse kærlighed ud over det hele... Det er min løsning på det.

Og derfor vil jeg gerne dele et lille stykke kærlighed med jer. En opskrift på Rosenbrød, helt som jeg husker det smagte, da jeg var barn.
Når jeg tænker på Rosenbrød, tænker jeg på en række helt specieller minder fra da jeg var barn og jeg bliver varm inden i ved tanken.

Når min mor og jeg var ude og handle i et af de større supermarkeder i byen hvor jeg voksede op, så delte vi altid et Rosenbrød. Jeg husker det som om det var det eneste sted man kunne købe dem, men jeg ved ikke om det var således. Bare min mor og mig, og rosenbrød ♥

Min mor blev også lettere misundelig, da jeg ringede til hende og fortalte jeg havde bagt Rosenbrød og at det smagte lige som da jeg var barn. "Sender du ikke et stykke ned til mig?". Men man sender ikke lige et stykke Rosenbrød på tværs af landet vel?

Nå, men i hvert fald vil jeg dele opskriften med dig ☺

Påmindelsen om de gode minder og inspirationen til at bage Rosenbrød fik jeg fra Debbie på Instagram. Hun er en ren fryd at følge med hendes billeder fyldt med ro, hygge, vintagefund, kattebilleder, landet langt ude i skoven og jeg kunne blive ved, så kig forbi ♥


Ingredienser:
25 gram gær
4 teskeer sukker
50 gram smør
2 dl mælk
en knivspids salt
300-350 gram mel
200 gram flormelis
tivolikrymmel

Fremgangsmåde:
Smuldr gær i en skål og hæld sukker ved, og rør til gæren er smeltet.

Varm smørret i en gryde til det er smeltet og hæld den kolde mælk ved, således det køler smørret lidt ned, og hæld så det hele ned til det opløste gær.

Tilføj en knivspids salt og tilsæt mel lidt efter lidt. Hvis du bruger en røremaskine, så skal der tilsættes lige akkurat så meget mel, at dejen slipper kanten på skålen. Ælt indtil dejen er glat og smidig.

Sæt til hævning i 45 minutter og slå så luften ud af dejen, form den til et hjerte og læg den på en bageplade med bagepapir. Lad den efterhæve 30 minutter med et viskestykke over.

Tænd ovnen på 200 grader og bag i ca. 20 minutter eller til den er flot gylden.

Sæt til afkøling ind til den er kold og bland flormelis med vand til glasur.
Glasuren kommes på når den er helt kold og krymmel strøs på.


Spis. Vær glad og del ud af kærligheden til alle dine venner ♥


Kommentarer

Populære indlæg