Koldskål med æg, tykmælk og præcis som da jeg var barn

Koldskål med æg, tykmælk og præcis som da jeg var barn - hejmagi.blogspot.com - @juliemakes

Da jeg var barn lavede min mor den bedste koldskål. Jeg husker vi fik det til aftensmad de dage min far ikke var hjemme. Det var nok ikke aftensmad der mættede nok, for ham. Det var den helt rigtige slags koldskål med tykmælk, æg og små sorte vaniljekorn. På toppen fik vi knuste kammerjunker og guf. Det var lidt specielt fordi det var jo ikke så ofte, at min far ikke sad med til bords til aftensmaden. Minderne om disse specielle aftener er helt magiske.

Det var ren nostalgi, da jeg for nogle dage siden lavede det og serverede det for lillefisen. Hun fik dog versionen uden guf. Vi lever jo i et mere eller mindre sukkerforskrækket samfund, og det har også påvirket mig, så derfor fik hun det ikke som jeg gjorde da jeg var barn. Jeg synes hun skal være lidt ældre før hun får den version, men der er ingen tvivl om, at hun skal prøve den version også, bare ikke til hverdag. Det er en weekend- og ferieversion, og ellers bare forbeholdt mor.

Jeg tror min mor serverede guf til koldskålen, for så var der ikke noget af ægget der gik til spilde. Den tanke kan jeg rigtig godt lide, da man kun bruger blommerne til koldskålen. Det er jo ren bæredygtighed. Hvis man kan finde andet at bruge hviderne til, er det også okay, men det smager altså virkelig dejligt, så gør dig selv den tjeneste og prøv. Først føles det lidt forbudt, bagefter er det bare ren nydelse 😊

Her får du opskriften på koldskål med guf på toppen...

Ingredienser:
2 æg, delt i blommer og hvider
5 spiseskefulde sukker
2 teskeer hjemmelavet vaniljesukker
½ liter kærnemælk
½ liter tykmælk

Fremgangsmåde:
2 ægge blommer piskes luftige og hvide sammen med 3 spiseskeer sukker og hjemmelavet vaniljesukker. Kærnemælk og tykmælk hældes i og det blandes sammen til det er ensartet i konsistensen.

2 æggehvider piskes næsten stive og 2 spiseskeer sukker kommes i, hvorefter hviderne piskes helt stive.

Koldskålen serveres med en skefuld guf og knuste kammerjunker. Mums ♥

Tip! Tilsæt evt. blåbær for en dejlig frisk smag og pynt med stedmoderblomster. Det er så pææænt.

Er der også nogle retter, som for dig, er ren nostalgi, og fører tankerne lige juks tilbage i barndommen?

Koldskål med æg, tykmælk og præcis som da jeg var barn - hejmagi.blogspot.com - @juliemakes

Delekoldskål på altanen ♥

Koldskål med æg, tykmælk og præcis som da jeg var barn - hejmagi.blogspot.com - @juliemakes

Godt med guf ♥

Kommentarer

Populære indlæg