Hjemmelavet vaniljesukker

Hjemmelavet vaniljesukker   - hejmagi.blogspot.com - @juliemakes

Jeg elsker vanilje! Det er virkelig noget nær det bedste jeg ved, når jeg taler smag i det søde køkken. Smagen af vanilje er lyserøde skyer, kærlighed og candyfloss i min mund.

Men vanilje kan godt gå hen og være en lidt bekostelig affære, i hvert fald når man har sådan et forhold til det som jeg har.

I mange opskrifter skal man bruge en hel eller halv vaniljestang, og jeg har det skidt med at smide stangen ud efterfølgende, for der sidder stadig en masse korn i, som man ikke lige kan skrabe ud og så sidder der en masse smag tilbage også. Derfor gemmer jeg alle stængerne, nogen gange bruger jeg dem når jeg skal koge noget med vaniljesmag, fx kompot eller fløden til is.
Min mand ville nok sige det var mit samler-gen der gemmer, jeg siger det er min tanke om at leve mere bæredygtigt som gør det. Og det er ikke kun vaniljestænger jeg gemmer, vi har trods alt 3 kælderrum, men det er en anden historie. Jeg gemmer også glassene de kommer i, men dog ikke i kælderen.
Nå, når min samling af tomme vaniljestænger er stor nok, så laver jeg vaniljesukker. Det smager 100 gange bedre end købe vaniljesukker. Måske 1000 gange bedre. Faktisk, så er det uden sammenligning.

Jeg synes du skulle prøve det. Man kan nemt erstatte 2-3 teskefulde hjemmelavet vaniljesukker med en hel vaniljestang i opskrifter, og i opskrifter hvor der står du skal bruge vaniljesukker, så erstatter du bare med samme mængde af den hjemmelavede. Men smagen vil være meget mere intens og fyldig.

Så her kommer en opskrift på en hjemmelavet, mere bæredygtig, vaniljesukker.

Ingredienser:
4-5 vaniljestænger, hvor vaniljekornene er skrabet ud til andet bagværk eller lignende
2 dl sukker

Fremgangsmåde:
Kom vaniljestænger og sukker ned i en lille blender, minihakker eller foodprocessor. Blend indtil at farven på din sukker er blevet mere brunlig og vaniljestængerne er så godt som blendet (de vil nok ikke blendes helt, men blive til små grenede, trådede stykker).

Si sukkeret igennem en bredkornet si og hæld på et glas.

TIP! Når du så næste gang har tomme vaniljestænger igen, kan du blot gemme dem nede i glasset med sukkeret, for så vil smagen af vaniljen blive trukket ud i sukkeret. Når du har brugt lidt af sukkeret kan du bare toppe glasset op med nyt sukker og røre rundt, og når du så har et par stænger i glasset igen, kan du blende forfra. 

Har du også nogle tips til måder man kan genbruge ting, man ellers bare ville have smidt ud? Lad mig høre, jeg vil så gerne finde nye måder hvorpå jeg kan gøre hverdagen mere bæredygtig ♥


Hjemmelavet vaniljesukker   - hejmagi.blogspot.com - @juliemakes




Kommentarer

Populære indlæg