Børn i køkkenet


Jeg elsker at have Sienna med i køkkenet og for nylig er hun blevet stor nok til, at hun bliver siddende hvor jeg har placeret hende på køkkenbordet. Hun elsker at hjælpe til og sidde og pille ved ting eller spise en snack mens vi bager boller eller forbereder aftensmad ♥

På billedet herover, der er vi i gang med at bage morgenboller en tidlig morgen, og haps, Sienna spiser knækbrød, for det kunne hun lige nå på køkkenbordet.

Det har ikke altid, og er ikke altid, ren fryd og gammen. Men for det meste er det bare hyggeligt. Hun synes det er sjovest når hun kan få lov at deltage aktivt og være med på køkkenbordet. Hvis hun ikke kan være med på bordet, så roder hun i skraldespanden, spiser Ottos mad eller hiver ting og sager op fra skabe og skuffer. 

Jeg har efterhånden fået sikret de fleste skabe og skuffer, som jeg ikke vil have hun roder i. F.eks. får hun ikke lov at gå i gryderne, for jeg vil helst ikke have dybe mærker i gulvet hvis hun taber dem, og der er steder med skarpe ting, som f.eks foodprocessoren, som hun også er nægtet adgang til. Jeg ville ønske hun heller ikke kunne komme i skraldespanden, for det synes jeg er lidt ulækkert, men på grund af konstruktionen af vasken i køkkenbordet, er der ikke plads til at vi kan sætte en lås på skabet under. 

Helt generelt har jeg den holdning, at hun skal lære at forstå at der er ting som hun ikke skal pille ved, men det er også begrænset hvor mange vågne øjne man kan have, når man selv står og laver mad, så vi har valgt den nemme løsning, simpelthen at låse med børnesikringer, for de skuffer og skabe vi ikke vil have hun har adgang til, og ellers stille de ting som hun slet ikke skal i nærheden af, op i højder hvor hun ikke kan nå. F.eks. havde vi rengøringsmidler under vasken før vi fik Sienna, nu står de i et skab i vores gang, på øverste hylde, hvor jeg dårligt nok selv kan nå uden en skammel.

Det hænder indimellem, som på billedet herunder, at hun finder noget, som jeg ikke havde sikret ordentligt. Og så er der fest på køkkengulvet ♥ 
Jeg tager det ikke så tungt, hun hygger sig og vi får vasket gulv lidt oftere end normalt. Haha 😊

Senest var hun også med, da jeg lavede hyldeblomstsaft, hvis du vil se med, så klik her.

Har du også dit barn/dine børn med i køkkenet?  ♥ 



Kommentarer

Populære indlæg