"I Danmark sover man om natten"


i danmark sover man om natten - @juliemakes - hejmagi.blogspot.com
Hjemme hos os sover vi alle tre i samme seng, nogen gange er vi endda fire, for så vil Otto, vores hund også gerne sove sammen med os. Typisk om vinteren, hvor han gerne vil putte. Om sommeren synes han det er for varmt og lægger sig et andet sted.

Da Sienna var mindre sov hun i perioder i sin lift ved siden af vores seng. Mest fordi at vi var blevet fyldt med information om at babyer skulle sove for sig selv, og for guds skyld ikke mellem sine forældre, for at sikre sig mod vuggedød. Vi fik både oplyst, at hun blev for varm af at ligge mellem os forældre, at vi kunne komme til at ligge os på hende i søvne eller lægge vores dyner henover hendes ansigt, så hun ikke kunne få luft.

Jeg tror nok vi fik det af vide af 3 forskellige sygeplejersker, det halvandet døgn vi var på hospitalet efter fødslen og af 2 sundhedsplejersker samt vi fik pjecer omkring vuggedød. Mildt sagt, så var jeg rædselsslagen de første 4 uger efter hun blev født, at frygt for at hun skulle dø. Så langt den første tid, sov hun naturligvis i liften. Vi skulle i hvert fald ikke vågne op til et dødt barn. Åh gud.

Da hun var omkring 4 måneder, havde hun et udviklingsspring og sov så dårligt om natten. Vi havde lige holdt bryllup og barnedåb, og havde haft gang i en del ting med forberedelser, måske jeg havde været en smule stresset, så det kan også have været årsagen. Hun sov i hvert fald dårligt, så jeg tog hende op i sengen og der har hun sovet siden.

Og hun blev lagt imellem os, for nervøsiteten for at hun skulle dø imellem os var aftaget. Vi var ud fra erfaring blevet ret sikre på, at vi ikke ville komme til at ligge os på hende eller deslige. Jeg har siden hun blev født, sovet en del lettere end jeg gjorde før, så jeg vågner ret nemt, ved at hun bevæger sig eller lignende. Jeg falder dog heldigvis hurtigt i søvn igen, så jeg føler ikke min søvn bliver markant dårligere af det.

Vi prøvede på et tidspunkt, at hun skulle sove i sin egen seng, som stod ved siden af vores, men hun blev så ked af det og vi vægtede søvnen højere end hvilken seng hun skulle sove i.

Da hun var omkring 7 måneder prøvede vi at hun skulle sove i sin egen seng, på eget værelse, men hun blev endnu mere ulykkelig. Jeg fik hende til at falde i søvn i mine arme hvorefter jeg lagde hende ned i sengen. Hun vågnede 20 minutter efter og var helt ulykkelig igen. Sådan gjorde vi et par aftener uden nogen bedring.

Jeg tog til ”åbent hus” ved vores sundhedsplejersker i Sundhedshuset her i byen og spurgte om råd. Sundhedsplejersken sagde at jeg skulle være tålmodig, for guds skyld ikke tage hende op, undgå øjenkontakt og ellers berolige hende ved at sige ”I Danmark sover man om natten og det skal du også”.

Så Sienna sover stadig hos os i sengen, imellem os.

Vi taler om, at hun skal sove for sig selv i sin egen seng og også gerne på eget værelse. Men vi synes det fungerer som det er nu, så det er mest bare blevet ved snakken. Vi savner, at vi kan ligge og kramme lidt inden vi falder i søvn, fordi der ligger en lille fis i vejen, men det vigtigste er at vi sover, alle sammen og at vi føler os veludhvilede når vi vågner. Af og til føler vi os generede af, at hun stadig vågner om natten. Vi ved ikke om hun ville sove bedre ved at sove selv, før det er afprøvet, men der er ingen garanti for at hun gør det.
Så bekvemmeligheden vinder og egentlig så synes vi jo også bare det er super hyggeligt at vi sover sammen og kan vågne op sammen, nu hvor vi ikke har så mange vågne timer sammen, fordi vi er på arbejde og hun i dagpleje.

Hvordan sover I hjemme hos jer, hvis I har en lille en?

Kommentarer

Populære indlæg